فرق بین عطر با ادکلن
فرق بین عطر با ادکلن چیست؟

خرید عطر و ادکلن همیشه با سوالاتی همراه خواهد بود. شاید اولین سوال همین باشد که فرق بین عطر با ادکلن چیست؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

فرق بین عطر با ادکلن در چیست؟

در واقع ادکلن یا او دُکلن -eau de cologne- یک عبارت ثبت شده است. اولین ادکلن تاریخ با الهام از رودخانه کلن با اسم آب کلن روانه بازار شد. در واقع تمام حالت های یک ماده معطر و خوشبو را میتوان به انواع مختلف تقسیم و نامگذاری کرد

برای دانستن فرق بین عطر با ادکلن لطفا در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

عطر ماده خوشبویی است که گاهی به صورت مفرد از یک ماده خاص و گاهی به صورت ترکیب از چند ماده اولیه بدست می‌آید، عطر ها به صورت مایع و جامد وجود دارند. رایج ترین نحوه تولید عطر به صورت مایع است.

 

تفاوت عطر و ادکلن:

در واقع فرق بین عطر با ادکلن این است که عطر رایحه قوی تر و ماندگارتری نسبت به ادکلن دارد و غلظت اسانس های روغنی در ادکلن بسیار کمتر است. درصد الکل در ادکلن بیشتر است و قیمت آنها مقرون به صرفه تر است. ضمن اینکه ماندگاری بو در ادکلن حداکثر ۲ ساعت است در حالیکه ماندگاری بوی عطر بیشتر است.

اسانس های روغنی که امروزه با عبارت عطر یا عطر خالص معرفی مشوند. خالص ترین نوع عطر ها و در واقع گرانبها ترین نوع آن هستند.

با ترکیب این اسانس ها با آب یا الکل به گزینه هایی همچون اکستریت دو پرفیوم، اودوپرفیوم، اودوتوالت، اودوفرِش و بادی اسپلش و… میرسیم.

 

اکستریت دو پرفیوم:

گران قیمت ترین غلظت عطر و ادکلن و به علت بالا بودن درصد اسانس ماندگار ترین است، در این نوع غلظت حدودا بالای ٣٠ درصد حجمی اسانس وجود دارد و جمع مقدار آب و الکل کمتر از ٧٠ درصد می‌باشد. معمولا عطر های این گروه در حجم های خیلی کم (غالبا بین ٣٠ میلی لیتر الی ٧٠ میلی لیتر) تولید و بسته بندی می‌شوند. ناگفته نماند برند نیش آتلیه کلن در دو حجم ٧٠ و ٢٠٠ میلی لیتر با همین غلظت، عطر تولید می‌کند.

 

فرق بین عطر و ادکلن

 

ادوپرفیوم:

در واقع می‌توان گفت پرطرفدار ترین و در عین حال مناسب ترین غلظت ادکلن همین ادوپرفیوم ها هستند. ادوپرفیوم ها در حدود ١۶ تا ٢٠ درصد غلظت اسانس دارند. بسیاری از تولیدکنندگان عطر در صورت تولید ادوپرفیوم با غلظت بیش از ٢٠ درصد از پسوند اینتنس –intense– در انتهای نام عطر استفاده میکنند.

ادوتوالت:

این نوع غلظت برای اولین بار با عبارت او دو کُلن معرفی شد. که اکثریت در ایران بصورت ادکلن تلفظ میکنیم. ادوتوالت ها کمترین درصد اسانس را دارند ولی امتیاز مثبت این گروه پخش بو بالاست. غلظت اسانس ادوتوالت ها حدودا بین ٨ الی ١٢ درصد است. در خصوص ادوتوالت ها نیز اگر تولیدکننده به میزان بیش از ١٢ درصد اسانس استفاده کند پسوند اینتنس را اضافه خواهد کرد. البته این امر بیشتر قراردادی بوده و کاملا اختیاری است.

ادوفرِش یا او دو فرِیش:

این نوع از ادکلن ها در واقع کمی از ادوتوالت ها پایین تر قرار میگیرند. تقریبا دیگر هیچ شرکتی از این غلظت استفاده نمیکند. البته گاهاً دیده می‌شود که بعنوان نسخه ای از یک عطر پرطرفدار در حجم های بالا به فروش می‌رسند. در خصوص غلظت های کمتر نیز میتوان افترشیو ها و بادی اسپلش هارا یاد کرد. در واقع هدف اصلی این دو گروه کاربرد های تخصصی است.

افترشیو نوعی محصول مراقبتی پوستی بعد از اصلاح با تیغ است. بادی اسپلش نیز نوعی آب رسان و مرطوب کننده و نرم کننده پوست است که بسیاری از تولیدکنندگان با بهره‌گیری از پرطرفدارترین رایحه های خود اقدام به تولید بادی اسپلش میکنند.

امیدوارم از مقاله فرق بین عطر با ادکلن لذت کافی را برده باشید و به جواب سوال خود رسیده باشید.