چرا ادکلن گران است
چرا ادکلن گران است؟

دلیل گرانی برخی عطر ها

شاید برای شما سوال پیش بیاید چرا بعضی از عطر ها مانند کرید اونتوس قیمت بالایی دارند. چرا ادکلن گران است؟ دلیل گرانی برخی از عطر های معروف چیست؟ آیا گران قیمت بودن یک عطر دلیلی بر کیفیت بالای آن است؟

برای پاسخ به این سوال باید چندین مورد را بررسی کرد، پس با وبسایت عطر مهر باشید.

مواد تشکیل دهنده عطر

در واقع هر عطر به طور کلی از چند بخش اصلی تشکیل می‌شود

  1. ترکیب نت های اسانس
  2. الکل
  3. بطری
  4. درب
  5. پمپ
  6. جعبه

هرکدام از گزینه های بالا نقش خود را در تعیین قیمت عطر ایفا می‌کنند.

بعنوان مثال اگر در ترکیب نت های عطر از مواد گران قیمت استفاده شود، قیمت تمام شده عطر بیشتر می‌شود.

همچنین درصد الکل در عطر ها در قیمت آنها موثر است. معمولا هر چه الکل کمتری در ترکیبات عطر باشد قیمت آن بالاتر است.

بطری عطر ها نیز گاهی بسیار گران قیمت میشود و همین طور گاهی پمپ یا جعبه یا درب عطر قیمت را افزایش میدهد. بنابراین تا حدودی به جواب چرا ادکلن گران است رسیدیم.

در ادامه جزئیات هر مورد را بیشتر مطرح می‌کنیم.

نت های گران قیمت

همانطور که در مقالات قبلی گفته شد برخی نت های عطر متشکل از گل هاست و با توجه به فرآیند های زمان‌بر و پر هزینه تهیه اسانس از گل ها باعث افزایش قیمت عطر می‌شود.

برخی از طراحان عطر (پرفیومر) برای عطر سازی سراغ مواردی می‌روند که بسیار نایاب است. عنبر سائل یا استفراغ نهنگ! ماده ای پرکاربرد و البته گران بها و در واقع گرانبها ترین ماده در صنعت عطر سازی است. این ماده هم به جهت رایحه خاص و هم به جهت افزایش ماندگاری در عطر های لوکس استفاده می‌شود.

همچنین گاهی برخی سازمان ها و نهاد ها ماده ای را ممنوع می‌کنند مثلا مشک ختن یا نافه ی آهو! استخراج طبیعی این ماده توسط انجمن بین‌المللی حمایت از حیوانات ممنوع اعلام شده و برخی شرکت های تولید کننده مواد اولیه عطر سازی به طور خصوصی پرورش آهو انجام می‌دهند تا مشک طبیعی در اختیار پرفیومر ها قرار دهند و برخی دیگر روی به تولید مصنوعی آن آورده اند اما نتیجه کلی بالا رفتن قیمت تمام شده عطر است.

دیگر ماده گران بها در عطر سازی چوب صندل و چوب آگار (عود) است. زعفران و کهربا نیز از جمله مواد خاص و قیمتی در عطر سازی هستند.

علت گرانی عطرها

 

بطری های گران عطر های گران

به طور قطع اگر اسانس و نت های یک عطر خاص و گران بها باشد، کمپانی تولید کننده از یک بطری خاص برای فروش محصول خاصش استفاده خواهد کرد. اما در مورد بطری ها چه مواردی باعث افزایش قیمت می‌شود؟ در واقع بیشترین هزینه تولید بطری مربوط به بخش طراحی و ساخت قالب اولیه است.

البته نوعی فرآیند در تولید شیشه ادکلن وجود دارد که باعث شفافیت بسیار زیادی در سطح شیشه می‌شود که به دو روش پولیش آتشی (فایر پولیش fire pulish) و پولیش دستی (hand pulish) انجام می‌شود. و نکته بعدی نوع چاپ روی شیشه است.

درب و پمپ عطر

آنچه مسلم است این است که یک ادکلن یا عطر بی نقص باید در همه موارد بدرخشد.

پس استفاده از پمپ های با کیفیت تر در نهایت منجر به گرانی عطر خواهد شد.

همچنین درب عطر از جنس های مختلفی می‌تواند باشد که بعنوان مثال اگر از جنس زاماک برای تولید عطر استفاده شود قیمت عطر بالا می‌رود و همچنین بعضی از برند ها مثل کرید از شیشه و درب دست ساز استفاده می‌کنند که این دلیل نیز به افزایش قیمت عطر می انجامد.

هزینه های پنهان!

در واقع تبلیغات یک برند برای یک محصول خاص از بودجه فردش همان محصول تهیه می‌شود بنابراین یک علت دیگر آشکار شد. برخی برند ها مانند ویکتوریا سکرت همواره بیشترین هزینه ها را در مورد تبلیغات محصولاتش در نظر میگیرد و عملا محصولات معروف و گران قیمتی دارد.

همچنین مواردی از قبيل کرایه حمل و نقل مواد اولیه یا محصول نهایی در قیمت عطر تاثیر گذار است و تیراژ تولید را نیز می‌توان به عنوان آخرین مورد بیان کرد.

آنچه روشن است: الزاما گران بودن عطر دلیلی بر ماندگاری بیشتر آن نیست و قیمت عطر ها بر اساس ماندگاری آنها تعیین نمی‌شود. البته که می‌توان گفت خاص بودن رایحه عاملی است که مستقیما به قیمت عطر مرتبط است. امیدوارم با خواندن مقاله چرا ادکلن گران است به جواب سوال خود رسیده باشید.